5 TIPS TIL MORGENMADEN OG DEN PERFEKTE START PÅ DAGEN

At morgenmaden er dagens vigtigste måltid er mange enige i. Her får du 5 tips til en god start på dagen.

1. DIN KROP SKAL IKKE KEDE SIG

Kroppen har brug for energi fra forskellige næringsstoffer for at fungere optimalt, bl.a. fra protein, kulhydrater, fedt, vitaminer og mineraler. Vi skal derfor spise varieret for at få dækket kroppens behov*.

Men det behøver ikke at være svært at servere spændende, velsmagende og varieret mad. Ønsker du inspiration til morgen- og mellemmåltider, så lad dig inspirere her.

*Sundhed.dk

2. PROTEIN, PROTEIN, PROTEIN

Protein tilfører kroppen energi. Vælg derfor en morgenmad, som er rig på protein. Protein finder du bl.a. i mejeri- og kornprodukter samt i bælgfrugter. Få inspiration til opskrifter med protein her.

3. SÆT KULØR PÅ DIN KOST

De fleste har set en regnbue – set de smukke forskellige farver, som er så smukke. Det samme er de i morgenmadsskålen.

Lav en morgenmad i alle regnbuens farver – af forskellige frugter, grøntsager og bær. Prøv f.eks. en smoothiebowl med bananer, spinat, granatæblekerner, ananas og mynte– og top med Paulúns sprøde Super Granola med Hasselnød, Mandel & Hindbær. Find opskriften her

Superknækbrød Chia med hasselnødesmør

4. INDTAG MODERATE MÆNGDER SUKKER

Vælg naturlige råvarer som har en naturlig god smag såsom bær, frugt og dadler. Skær ned på det hvide sukker som mest af alt bare er tom energi uden nogen næring eller nogle fibre.

5. GIV DIN KROP NOGET AT ARBEJDE MED

Din kost skal gerne indeholde fuldkorn og fibre – f.eks. fra korn, grøntsager og frugt. Og gerne allerede fra morgenstunden. Du kan vælge f.eks. fuldkornsbrød, fiberrig granola eller en smoothie med både frugt og grøntsager. Eller forbered en cremet chiagrød, som du finder opskriften på her

Vegansk overnight oats på Paulúns Supermüsli med tranbær, mandel & acai

MORGENMAD ER IKKE BARE MORGENMAD

Morgenmad behøver ikke kun at høre til om morgenen. Faktisk kan Paulúns bruges hele dagen – for vores forskellige produkter kan både bruges som morgenmad, mellemmåltider og som ingredienser i de øvrige måltider i løbet af din dag. Har du brug for inspiration til hvordan? Så gå til vores opskrifter, hvor vi deler ud af alle vores idéer.

FÅ INSPIRATION FRA VORES OPSKRIFTER

Prøv vores opskrifter på lækre smoothiebowls og andre gode sager!

Vores opskrifter