5 TIPS TIL MORGENMADEN OG DEN PERFEKTE START PÅ DAGEN

At morgenmaden er dagens vigtigste måltid, er mange enige i. Her har du 5 tip til hvordan, du sammensætter et morgenmåltid, så du bliver mæt og har energi til hele dagen.

1. START DAGEN MED LANGSOMME KULHYDRATER

Dit blodsukker påvirkes af det du spiser og der er forskel på hvor hurtigt kroppen kan optage kulhydrater fra forskellige fødevarer. Derfor kan det være en god idé, at tage udgangspunkt i fødevarens GI (glykæmiske indeks). Langsomme kulhydrater med et lavt GI får blodsukkeret til at stige langsomt. Og det er netop den effekt du vil opnå for at få en god start på dagen og for at undgå et dyk senere. Skift de hurtige kulhydrater (det hvide brød og morgenmadsprodukterne med sukker) ud med produkter med en stor andel hele korn.

Paulúns, overnight oats og frugt
Smoothie med blåbær, avokado, mango og Paulúns Supergranola

2. PROTEIN, PROTEIN, PROTEIN

En god følelse af mæthed er vigtig for at bibeholde energien i løbet af dagen. Den får du blandt andet ved at spise protein. Vælg derfor en morgenmad, som er rig på protein. Protein finder du i yoghurt, linser, frø og nødder. Lav en smoothie med blåbær, avocado og mango som afsluttes med Paulúns Paleo Supergranola med ekstra meget protein.

3. BOOST MED ANTIOXIDANTER

Jo mere farve i skålen desto bedre. Lav en morgenmad i alle regnbuens farver – af frugter, grøntsager og bær – så får du behovet for de vigtige antioxidanter dækket! Bland gerne med granola med fuldkorn af havre, som også har sundhedsfremmende egenskaber. Prøv en smoothiebowl med hindbær, kokos og ribs. Afslut med et lækkert finish af Paulúns Paleo Supergranola med E-vitamin, thiamin og zink.

Smoothiebowl med hindbær og Paulúns Palæo Supergranola
Superknækbrød Chia med hasselnødesmør

4. INDTAG MODERATE MÆNGDER SUKKER

Vælg naturlige råvarer som har en naturlig god smag såsom bær, frugt og dadler. Skær ned på det hvide sukker som mest af alt bare er tom energi uden nogen næring eller nogle fibre.

5. LAD OP MED FIBRE

Når maven har det godt har du det også godt! Fibre er vigtige for tarmfloraen og hjælper med at holde dig mæt længere. Vælg fuldkornsbrød, fiberrig granola eller en smoothie med både frugt og grøntsager. Eller forbered en skål overnight oats med tranebær og supermüsli – en rigtig kostfiber-bombe.

Vegansk overnight oats på Paulúns Supermüsli med tranbær, mandel & acai
En skål yoghurt med Paulúns palæo supergranola

NÆSTE STOP - EN GLAD MAVE!

En del fibre fungerer som mad til de gode bakterier i maven. Disse fibre kaldes “præbiotika”. Og så er der “probiotika”, som ER de gode bakterier. Du kan finde disse gode bakterier i tykmælk, yoghurt, syrnede grøntsager, kombucha og kefir. Kulhydrater i form af fuldkornsprodukter er sammen med grøntsager, rodfrugter, bælgplanter, frugt og bær eksempler på sunde kulhydrater. De bidrager med fibre, vitaminer, mineraler og beskyttende plantestoffer. Fibre har forskellige sundhedsmæssige egenskaber alt efter, om de kommer fra fuldkornsprodukter eller fra frugt og grøntsager. Derfor er det godt at få fibre fra forskellige fødevarer. Husk at drikke godt med vand, når du indtager en fiberrig kost.

FÅ INSPIRATION FRA VORES OPSKRIFTER

Prøv vores opskrifter på lækre smoothiebowls og andre gode sager!

Vores opskrifter
Sund acaibowl med Paulúns glutenfrie granola og friske bær